Urząd Stanu Cywilnego

Do Urzędu Stanu Cywilnego należy realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego, Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz ustawy o ewidencji ludności, a w szczególności:

1) rejestracja zdarzeń z zakresu stanu cywilnego dotyczących urodzeń, małżeństw i zgonów;
2) prowadzenie rejestru uznań;
3) prowadzenie i zabezpieczenie akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego;
4) rejestracja danych w rejestrze PESEL , w tym występowanie o nadanie numeru PESEL w związku ze sporządzeniem aktu urodzenia;
5) dokonywanie zmian w aktach stanu cywilnego w formie wzmianki dodatkowej, sprostowania, uzupełnienia, przypisku;
6) wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego;
7) wydawanie zaświadczeń dotyczących danych ujętych w rejestrze stanu cywilnego oraz o stanie cywilnym;
8) przyjmowanie i dokumentowanie zgłoszeń zgonu, o urodzeniu się dziecka;
9) dokonywanie transkrypcji zagranicznych dokumentów stanu cywilnego;
10) dokonywanie odtworzenia zagranicznych dokumentów stanu cywilnego;
11) przyjmowanie i dokumentowanie oświadczeń o:
a) wstąpieniu w związek małżeński,
b) wyborze nazwiska, jakie będą nosić małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,
c) wyborze oraz o zmianie imienia lub imion dziecka;
d) uznaniu ojcostwa;
e) w sprawie nazwiska dziecka;
f) powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
12) przyjmowanie zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie związku małżeńskiego;
13) wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa oraz o zdolności prawnej obywatela polskiego do zawarcia małżeństwa za granicą;
14) wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu przewidzianego w art. 4 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego;
15) udzielanie ślubów;
16) prowadzenie archiwum dla dokumentów aktów stanu cywilnego;
17) realizacja obowiązku meldunkowego;
18) współpraca z urzędami stanu cywilnego, w tym zagranicznymi urzędami stanu cywilnego w zakresie międzynarodowej wymiany informacji dotyczących stanu cywilnego;
19) współpraca z polskimi i zagranicznymi placówkami dyplomatycznymi;
20) przenoszenie akt stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego;
21) przygotowywanie i przesyłanie informacji dla potrzeb statystyki publicznej.

Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy ponadto:
1) prowadzenie spraw związanych ze zmianą imienia lub nazwiska;
2) przygotowywanie wniosków o nadanie medalu za długoletnie pożycie małżeńskie;
3) organizowanie uroczystości z okazji jubileuszu długoletniego pożycia małżeńskiego oraz 100 - lecia urodzin;
4) prowadzenie spraw związanych z repatriacją.

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Orla

Wytwarzający/odpowiadający: Rafał Miller

Data wytworzenia: 2016-12-17

Wprowadzający: Rafał Miller

Data modyfikacji: 2016-12-17

Opublikował: Rafał Miller

Data publikacji: 2016-12-17